سلبریتی یا اینفلوئنسر؛ مسأله این است

در دنیای بازاریابی امروز، شرکت ها روز به روز در حال گرایش بیشتر به سمت اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی  در برابر تبلیغات سنتی توسط سلبریتی ها هستند. اثربخشی تبلیغات بوسیله  اینفلوئنسرها در برابر روش سنتی یا همان بازاریابی با همکاری سلبریتی به خوبی درک نشده است. در ادامه به بحث و مقایسه این دو گروه می پردازیم.

Celebrity Marketing

تبلیغات بوسیله سلبریتی یکی از محبوب ترین راه های بازاریابی برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات است. با انتقال تصویر مثبت و شخصیت سلبریتی بر روی برند بازاریابان تلاش می کنند تا مصرف کنندگان را به استفاده از محصول یا خدمت برند ترغیب کرده و تمایل به خرید را در او ایجاد کنند.

 

با رشد و توسعه شدید شبکه های اجتماعی در دهه اخیر، علاوه بر استفاده از سلبریتی های سنتی مانند بازیگران، سوپر مدل ها و ورزشکاران، شرکت ها بطور فزاینده ای  به سمت اینفلوئنسر های رسانه های اجتماعی برای تائید محصولاتشان در حال حرکت هستند. بیشتر این افراد را خانم ها تشکیل می دهند بعنوان مثال در ایسنتاگرام نمودار تفکیکی جنسیتی اینفلوئنسرها به شکل زیر است:

 

پژوهش های مختلف در مورد اینفلوئنسرها نتایج جالب توجهی داشته است:

  • ۹۲% مردم به توصیه اشخاص در مورد استفاده از یک برند خاص اعتماد می‌کنند.
  • ۷۴% مردم برای تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • ۶۷% از برندها برای برقراری ارتباط با مخاطبان، با اینفلوئنسرها همکاری می کنند.

۵۰% مردم بعد از خواندن نظرات اینفلوئنسرها نظرات مثبتی نسبت به برند دارند.

برخلاف سلبریتی های سنتی که بدلیل استعدادهای حرفه ای خود به رسمیت شناخته شده اند اینفلوئنسرها محبوبیتشان را بوسیله برندسازی موفق خودشان بعنوان یک متخصص در پلت فرم  شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاری محتواهای جذاب همه پسندی مانند مد، زیبایی، غذا،  تناسب اندام و…. بدست آورده اند. این کاربران مهم شبکه های اجتماعی که عمدتاً زنان هستند دنبال کنندگان بسیاری را با به اشتراک گذاری روزمرگی های خود بدست آورده اند. اگرچه سلبریتی ها هم راه خودشان را برای حضور در شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند ولی اینفلوئنسرها شغل خود را بصورت آنلاین ایجاد کرده اند، شغلی که قبلاً برای مردم ناشناخته بود و بنابراین برای مخاطبین جذابیت زیادی دارد. بازاریابان به همکاری با اینفلوئنسرها بعنوان سخنگوی برند علاقه پیدا کردند چون:

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مردم به اینفلوئنسرها نسبت به سلبریتی ها اعتماد، احساس هم خوانی و نزدیکی بیشتری دارند.

چرا تبلیغات اینفلوئنسر برای مخاطبان جذاب است؟

  • ادغام یک محصول در یک داستان به روش بصری جذاب اثربخشی بالایی دارد. معرفی و استفاده اینفلوئنسر بعنوان شخصی که بصورت روزمره از محصول استفاده می کند برای مخاطبان جذاب است.
  • اینفلوئنسرها مخاطبینی از جنس و علائق خود دارند که همین باعث آسان تر شدن رساندن پیام برند به گروه مخاطبین خاص می شود.
  • استفاده و معرفی محصولات توسط اینفلوئنسرها برای مخاطبینشان باعث ایجاد حس همذات پنداری و ایجاد تمایل به برند در آنها می شود.
  • متناسب بودن محصول و برند معرفی شده با سبک زندگی یا شخصیت اینفلوئنسر باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبان می شود.