نگاهی دقیق تر به ابزار تبلیغاتی محبوب، بیلبورد

بیلبورد یک ابزار تبلیغاتی قوی به حساب می آید؛ ابزاری که می تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کند. بیلبوردها تأثیری ماندگار و سریع در حافظه مشتری می گذارند چون که از نمای وسیعی برخوردار هستند و به خاطر ابعاد بزرگ ، ارتباط زیادی با مخاطبان برقرار می کنند و نقش مکمل کننده ای در تبیین پیام تبلیغات دارند.

تاریخچه

تابلوهای تبلیغاتی یکی از قدیمی ترین ابزارهای رسانه ای محسوب می شوند و تاریخچه ی آنها به مصر باستان (برای ترویج مذهب) و هندوستان (برای فروش و مبادله محصولات زراعی) برمی گردد. با این حال اولین تابلوهایی که حاوی پیام تبلیغاتی برای جذب مخاطب بودند در دوران روم باستان و تبلیغات میخانه ها طراحی شدند. از سال ۱۹۰۰ تبلیغات محیطی متحول شد، سازهای بزرگ بیلبورد در کنار جاده ها و راه ها ساخته شد و صنایع و شرکت‌های بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود به استفاده گسترده‌ از آن ها پرداختند.  تصاویر بزرگ از محصولات متنوع مانند خمیردندان و صابون تا انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند.

مزیت بیلبوردها

مدیران سهم بیلبوردها را از نظر افزایش آگاهی محصول و برند بسیار بالا ارزیابی می کنند. از سوی دیگر تحقیقات علمی هم نشان داده است که:

بیلبوردهای تبلیغاتی بر روی  مشتریان موجود، تصمیمات بازگشت و خرید مجدد در بازار مؤثر هستند.

نتایج دیگر تحقیقات هم نشان می دهد که:

  • بیلبوردها می توانند در سراسر سلسله مراتب اثربخشی از جمله نقش حفظ مشتری که در تبلیغات سنتی کم رنگ است موثر باشند چون در کوتاه ترین زمان و بطور ناخواسته در ذهن ناخودآگاه نفوذ می کنند.
  • بیلبوردهای تبلیغاتی همیشه با جلب و مسدود کردن نگاه مخاطب باعث افزایش آگاهی می شوند.
  • قراردادن بیلبورد در مناطقی که مخاطبین هدف تردد دارند، نشانه ی واضحی از تاثیرگذاری بیلبورد بر مشتریان فعلی و جدید است.

 

بطور خلاصه می توان مهم ترین مزایای بیلبوردها را در جدول ذیل خلاصه کرد:

تمایز بیلبورد و سایر ابزارهای ارتباطی

با افزایش تنوع مخاطبان، تبلیغ کنندگان با چالش های مختلفی رو به رو شده اند و در تلاش هستند تا فرصت های جدیدی برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آینده نگر فراهم کنند. این تغییرات تا حد زیادی به دلیل گسترش فناوری های تعاملی است که امکان انتخاب بیشتری را به افراد می دهد اما تبلیغات بیلبورد همیشه گزینه های قابل قبولی را نسبت به سایر بسترها ارائه می دهد چون هیچ فناوری برای جلوگیری از دیده نشدن پیام بیلبورد وجود ندارد و تنوع گوناگونی برای افزایش توجه مخاطبان دارند، مانند بیلبوردهای چرخان، متحرک، چند بعدی، دیجیتال و …

نقش بیلبورد در مدل AIDA

  • مطالعات نشان می دهند بیلبوردها در سلسله مراتب AIDA دارای اثرات مفیدی هستند و عمدتاً باعث ایجاد آگاهی (awareness) و توجه (interest) در مخاطبان می شوند.
  • بیلبوردها تاثیر خوبی در توجه نسبت به محصولات جدید در مخاطبان دارند به همین علت نقش بیلبورد در معرفی محصولات جدید هم مهم محسوب می شود.
  • تبلیغات محیطی در کوتاه مدت باعث یادآوری (recall) برند در ذهن مخاطبان خواهد شد و میزان آگاهی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

مخاطبان چه ویژگی هایی در بیلبورد را می پسندند؟

از نظر انتقال اطلاعات، مشتریان قبلی برند تاحدی بیشتر به بیلبوردها توجه می کنند اما چیزی که در هر دو گروه مشتریان فعلی و دیگر مخاطبین وجود دارد این است که:

  • هر دو گروه علاقه مندند که در پیام بیلبورد بصورت شفاف بیان شود (بیلبوردهای بدون پیام برای مخاطبان گمراه کننده است)

مخاطبان دوست دارند اطلاعاتی در مورد امکانات یا خدمات جدید، یادآوری و به روزرسانی در مورد تسهیلات ، زمان افتتاح و غیره در بیلبورد ذکر شود.